Pages

2010. július 1., csütörtök

Egy könyv, sok könyv 6. felvonás

Érdekesen alakult a júniusi hónap, az X generációs újraolvasáson kívül (amit imádok), csak magyar, illetve Agota Kristof személyében frankofón könyveket olvastam. Nem igazán volt még ilyen, de jó volt így, hiszen nagyon értékes könyvekkel és írókkal ismerkedtem meg, illetve mélyült el a "viszonyunk". Háytól vagy két éve volt a polcomon (valódi 3D-s) A gyerek, de csak most jött el az ideje, Esterházynak meg sohasem leszek szerintem nagy fanatikusa, de a nőkről írt gondolatai érdekesek voltak, szóval elismerem, de tényleg. Békés Pál szuperjó, a Laura-botrány meg hehe, na az megért egy külön bejegyzést máshol, Szerb Antal meg nagy szerelem. Gerőcs Péternek még alakulnia kell, de nem temetem, tehetséges, csak még nem az igazi. Nekem. Cserna-Szabó András őrült, de szeretem az ilyen őrülteket, amikor lesz a pécsi Olvasóligetben 21-én, le is megyek meghallgatni, nagy fazon lehet. És hát igen: Agota Kristof, az ezidáig felfedezetlen gyöngyszem volt számomra, az írásai tényleg úgy érzem megszólítanak, hogy ez itt és most kellett, már hívogat a Trilógia is. Na de akkor szépen sorban:

1. Agota Kristof: Tegnap
http://moly.hu/konyvek/agota-kristof-tegnap
Értékelésem:
Volt ez sok minden ilyen kevés oldalban: fájdalmas, kíméletlen, szomorú, reményteli, ijesztő, plusz bent marad az agyadba, hogy sok ezren éltek és élnek hasonlóképpen másik országban esélyek nélkül, ami így ítéletidőben még inkább hat. Pár óráig biztos nem kezdek másikba.

2. Cserna-Szabó András: Puszibolt
http://moly.hu/konyvek/cserna-szabo-andras-puszibolt
Értékelésem:
Ez óriási volt. Mindig üdítően hat egy-egy ilyen totálisan abszurd könyv olvasása, mert így van meg számomra az egyensúly a szépirodalom különböző területei között. Cserna-Szabó a még többet olvasandók közé került, ez a cím meg a borító pedig az egyik kedvencemmé vált, a puszibolt fogalom használatát pedig komolyan át kéne vezetni a hétköznapokba.

3. Douglas Coupland: X generáció
http://moly.hu/konyvek/douglas-coupland-x-generacio
Értékelésem:
Először sem tudtam normális értékelést írni ehhez (mihez tudok? :)), most sem, csak annyit fontos megjegyezni, hogy a regény 1991-ben íródott, eltelt majdnem húsz év és nem is lehetne időtállóbb, még mindig ugyanott topogunk, ha nem még inkább lejjebb csúsztunk.

4. Háy János: A gyerek
http://moly.hu/konyvek/hay-janos-a-gyerek
Értékelésem:
Semmi bájolgás, semmi vicceskedés, vagy rövidség, minden kibontva a lehető legrészletesebb formában, hogy ez volt/van, nézz körül és talán így is marad mindig. A vége felé jöttem rá, hogy nekem ez olyan, mintha egy valós dokumentumfilm lett volna átültetve szépirodalmi szöveggé, szépítés nélkül, pont emiatt nem könnyű, a sok név nélküli szereplő között ott van a szomszédod, a családtagod, vagy épp az az ember, aki mellett nap mint nap csak úgy elmész az utcán.

5. Esterházy Péter: Egy nő
http://moly.hu/konyvek/esterhazy-peter-egy-no
Értékelésem:
Kiváló persze, igényesen megmunkált szöveg, a tartalom meg, na igen. Ilyenek vagyunk, ha tetszik, ha nem, kiből mennyi rész ezek a nők, én is ott vagyok benne, mégis az motoszkál még mindig a fejemben, hogy valami furcsa ezzel a könyvvel, valami nagyon, de talán pont ez a varázsa, nem tudom.

6. Békés Pál: Lakótelepi mítoszok
http://moly.hu/konyvek/bekes-pal-lakotelepi-mitoszok
Értékelésem:
Annyira jó volt olvasni, végig azt éreztem, hogy milyen jó lenne ismerni a fordítót, a főszereplőt, lehetne az én szomszédom a lakótelepen. Mondjuk ezt így nem vettem ki sehonnan, de azért önéletrajzi ihletésű lehetett, friss volt a hangneme, akár 2010-ben is játszódhatott volna, pedig nem, hanem 1984-ben. Érdekesen szőtte bele a mitológiát, na meg, hogy az emberek hogyan élnek ilyen környezetben, csak a macskás ne lett volna benne, ezért le kellett vonnom felet, fájt, de az nagyon nem és pont hátulról a harmadik.

7. Agota Kristof: Az analfabéta
http://moly.hu/konyvek/agota-kristof-az-analfabeta
Értékelésem:
Most már teljes a csodálat és a tisztelet, a Trilógia következik.

8. Gerőcs Péter: Zombor és a világ
http://moly.hu/konyvek/gerocs-peter-zombor-es-a-vilag
Értékelésem:
Kezdetben nagyon modorosnak éreztem a szöveget, magát a választott nyelvezetet, aztán később enyhült kicsit. Az egész novelláskötetben azonban nem a Zomborról szólók voltak a legjobbak, hanem a Nia címet viselő, na az 5 csillag, az nagyon el lett találva. Ha ilyen lett volna az egész, akkor agyondicsérném, így viszont nem. A Scolar Kiadó a könyv végén megköszönte, hogy megvásároltam a kötetet, én meg azért minden feljebb írt szó ellenére megköszönöm neki, hogy kiadták, azért szeretem Zombort is, jó, hogy van.

9. Spiegelmann Laura: Édeskevés
http://moly.hu/konyvek/spiegelmann-laura-edeskeves
Értékelésem:
Hát ezzel most mi legyen? Olvasom, olvasom, de nem tudtam elvonatkoztatni attól a ténytől, hogy ezt álnéven írta valaki, aki valószínűleg egy bizonyos férfi. Ilyen szempontból klassz kis írói gyakorlat volt, eszközként használva a szókimondóságot, ami mondjuk be is jött, mert páran rögtön keresztet vetettek, mi többiek meg csak szimplán szórakoztunk rajta, na jó, nem mindig. Mert akármikor úgy néztem, hogy jaj, szegény Laura, van ez a típus, aki ennyire össze tud omlani, ha elhagyják, nem ment, mert nekem végig a fikció szó lebegett a szemem előtt, de annak jó volt. Néha enyhén hullámzó, voltak erősebb fejezetek, pl. amikor átkapcsoltunk téli időszámításra, ugye-ugye.
De tényleg, született már valami hivatalos kinyilatkoztatás, hogy kinek a tollából született Laura?

10. Szerb Antal: VII. Olivér
http://moly.hu/konyvek/szerb-antal-vii-oliver
Értékelésem:
Vett egy királyságot kedvetlen királlyal, grófokat, hercegnőket, szélhámosokat, omladozó pénzügyi helyzetet, pedig engem aztán tényleg nem szokott izgatni ilyesmi, ami ilyen mondhatni fiús téma, és végül egy igen kis szórakoztató történet lett belőle, persze, mert Ő még ezt is érdekessé tudta tenni számomra, plusz lehetne elemezgetni egy másik síkon is, de azt meghagyom másoknak.

A hónap könyve: A gyerek, mert azzal, hogy elolvastam rájöttem, hogy Háy nem csak humorosan tud írni, és nem csak 5 oldalban tud csattani, hanem egy több mint 300 oldalas regényben is, így tényleg ő vált a kedvenc kortárs írómmá.

Melyik könyv a legolvasottabb ezek közül, és melyik a legkevésbé a molyolók között:
Leginkább olvasott: Esterházy Egy nő-je 89 olvasóval.
Aminek még terjednie kellene: Zombor és a világ 3 olvasóval, bár elsőkötetes, és nemrég jelent meg a Könyvhéten, na meg a Lakótelepi mítoszok 4 olvasóval, ami tényleg annyira megérdemelné.
Természetesen a számok folyamatosan változnak, az olvasottság csak egy adott időpontra érvényes, amikor ide le lett mentve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése